چت فارسی – میهن چت – چت روم فارسی – ایران چت – چت میهن

چت فارسی نمونه ای از بهترین چت روم های ایرانی می باشد این چت روم یکی از بخش های میهن چت میباشد که در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است همراهان گرامی وب سایت میهن چت میتوانند از لینک زیر یا از فرم سمت راست صفحه اقدام به ورود برای چت نمایند.

جهت ورود به چت روم اینجا کلیک کنید

نادر شاه افشار زاده چت روم فارسی ۱۰۶۷ شمسی کلات نادری  مقتول ۱۱۲۶ در قوچان که پیش از پادشاهی نادر قلی خوانده می‌شد، ملقب به تهماسب‌قلی خان از ایل ترک افشارخراسان که از ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۶ خورشیدی پادشاه ایران و بنیان‌ گذار دودمان افشاریه بود. چت فارسی

چت فارسی ، چت ، چت روم ، فارسی چت ، میهن چت ، چت روم میهن
چت فارسی یکی از بهترین چت روم های فارسی زبانان

چت فارسی او از مشهورترین پادشاهان ایران پس از اسلام است سرکوب افغان‌ ها و بیرون راندن عثمانی و روسیه از کشور و تجدید استقلال ایران و نیز فتح دهلی چت میهن و ترکستان و جنگ‌های پیروزمندانه او سبب شهرت بسیارش شد.

همچنین او آخرین کشورگشا و فاتح آسیایی است درباره پیشینه نادرشاه نیز روایات متعددی وجود دارد اما مستند ترین و قابل اثبات‌ترین آن‌ها این است ایل افشار از ترکستان در زمان سلجوقیان عسل چت به باقی نقاط کوچ داده شده بود وقبل از بازگشت دوباره به شمال شما چت خراسان در منطقه افشار در جنوب آذربایجان غربی سکونت داشته‌ اند که اکنون مرکز این منطقه شهرستان تکاب امروزی واقع در جنوب آذربایجان غربی میباشد.

در فاصله ۵ کیلومتری شرق شهرستان تکاب چت فارسی روستای باستانی قرخلو واقع شده‌ است که زادگاه اصلی پدران نادرشاه افشار است که نام قرخلو که غزل چت در پسوند نادرشاه وجود دارد نیز از نام همین روستا برداشته شده‌ است که شاه اسماعیل در زمان‌ های دور آن‌ها را از قرخلو و تکاب به خراسان کوچاند.

چت فارسی – میهن چت – ایران چت – ناز چت

بنا به قول میرزا مهدی خان استرآبادی نادرقلی در روز شنبه ۳۰ آبان ۱۰۶۷ برابر ۲۸ محرم ۱۱۰۰ قمری و ۲۰ نوامبر ۱۶۸۸ میلادی در دربند کلات نادری خراسان از طائفه قرخلو که شاخه‌ ای از ایل افشار بود به دنیا آمد.

چت فارسی ، میهن چت ، فارسی چت ، چت ، چت روم
چت فارسی قدیمی ترین چت روم ایرانیان

اَفشار یا اوشار یکی از ایل‌های بزرگ و۲۴ گانه اغوز است فارسی چت که در زمان شاه اسماعیل صفوی همراه با شش ایل بزرگ از آذربایجان به خراسان باز گردانده شدند و پایه‌های سپاه قزلباش را بنیاد گذاردند.

این ایل به دو شعبه بزرگ تقسیم می‌شد: یکی قاسملو و دیگری قرخلو نادر شاه افشار از شعبه قرخلو بود طایفه قرخلو را شاه اسماعیل از آذربایجان به خراسان کوچاند و در شمال آن سرزمین در نواحی ابیورد و درگز و باخرز تا حدود مرو مسکن داد؛ تا در برابر ازبکان و ترکمانان مهاجم سدی باشند شمار زیادی از این ایلها در زمان شاه عباس اول در ایل شاهسون ادغام گشتند.

در سال ۱۱۰۱ خورشیدی ۱۱۳۵ قمری افغان‌ها به اهواز چت رهبری محمود افغان اصفهان را تصرف کرده و شاه سلطان حسین صفوی را به قتل رساندند با سقوط اصفهان و قتل شاه سلطان حسین پسر او به نام شاه تهماسب دوم صفوی که از اصفهان به قزوین گریخته بود، خود را پادشاه ایران خواند ولی حکام نواحی گوناگون کشور حاضر به اطاعت از او نشدند.

محمود افغان نیز که تنها بر اصفهان و نواحی چت فارسی اطراف آن حکومت میکرد کمی بعد به‌ دست پسر عمویش به‌ نام اشرف افغان در ۱۱۰۳ خورشیدی ۱۱۳۷ قمری به قتل رسید هم‌زمان با این اوضاع نادر که از میزان نفوذ خاندان صفوی در میان مردم آگاه بود به شاه تهماسب دوم پیوست و در ۱۱۰۵ خورشیدی ۱۱۳۹ قمری سردار سپاه او شد سپس خراسان را به تصرف خود درآورد.

مالک بزرگ ملک محمود سیستانی حاکم سیستان تا حدی پرشین چت مانع قدرت‌گیری نادر شد ولی نادر پشتیبانی شاه طهماسب دوم صفوی و فتحعلی‌خان قاجار پسر شاه قلی خان قاجار و پدربزرگ آقا محمدخان قاجار را جلب کرد و توانست در سال ۱۱۰۳ خورشیدی ۱۱۳۷ قمری ملک محمود را شکست دهد و حاکمیت شاه ایران را در خراسان برپا نماید.

شاه تهماسب نیز نادر قلی را والی خود در خراسان اعلام چت پرشین کرد و پس از آن نادر نام خود را به طهماسب قلی تغییر داد سال بعد او پس از سرکوب چند ایل ترک و فارس وبلوچ وسیستانی به حکمرانی کامل خراسان رسید.

وی پس از آن برای به‌ قدرت رساندن شاه تهماسب با افغانها چت روم اصفهان وارد جنگ شد در ۱۱۰۸ خورشیدی ۱۱۴۲ قمری رئیس افغان‌ها یعنی اشرف افغان را در نبرد مهمان دوست در نزدیکی دامغان و سپس در نبرد مورچه خورت در نزدیکی اصفهان و برای بار سوم در نبرد زرگان در نزدیکی شیراز شکست داد.

فارسی چت - میهن چت
فارسی چت بهترین و قدیمی ترین چت روم ایرانیان – چت روم تبریز

او سپس در تعقیب اشرف افغانستان را مورد تاخت و تاز قرار داد و قبایل این دیار را مطیع خود نمود بدین ترتیب پس از هفت سال شورش افغان‌ها در ۱۱۰۸ خورشیدی ۱۱۴۲ قمری به پایان میرسد.

نادر سپس با دشمنان خارجی وارد جنگ می‌ شود چت فارسی و روس‌ها را از شمال ایران میراند اما در زمان جنگ با عثمانی ها که غرب ایران را در اشغال داشتند چت روم شیراز متوجه شورشی در شرق ایران شده و جنگ را نیمه کاره رها کرده و به آن سامان میرود.

شاه تهماسب صفوی با توجه به قدرت و شهرت روزافزون نادر و به قصد اظهار وجود، دنباله جنگ وی را با عثمانیان به قصد بازپس‌ گیری ایروان میگیرد ولی به سختی شکست می‌خورد.

میهن چت – میهن چتی – چت پرشین – ناز چت

نوشتار‌های اصلی جنگ ایران و عثمانی ۱۷۳۰–۱۷۳۵ پیمان گنجه و معاهده استانبول ۱۷۳۶

در سال ۱۱۰۹ شمسی ۱۷۳۰ میلادی و ۱۱۴۳ قمری به دنبال قراردادی میان شاه تهماسب دوم و دولت عثمانی و در پی شکست ایران گرجستان و ارمنستان در ازای تبریز به آن دولت واگذار شد.

نادر که خود این نواحی را به ایران بازگردانده بود وقتی از این مسئله آگاه شد به سرعت به اصفهان بازگشت او از معاهدهٔ صلح به عنوان بهانه‌ ای استفاده کرد تهماسب را از سلطنت برکنار کرد و پسر خردسالش را با نام شاه عباس سوم را در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۱۱۱ خورشیدی ۱۴ربیع الاوّل ۱۱۴۵ و ۴سپتامبر۱۷۳۲ به جانشینی برگزید و برای حفظ قدرت خود را نایب‌السلطنه نامید. نادر چت روم کرج خصومت علیه عثمانیان را از سر گرفت.

پس از یک دور پیروزی قاطع که در میانش چندین بار برای سرکوب خیزش‌ها به فارس و بلوچستان لشکرکشی کرد او در ۱۱۱۲ خورشیدی دسامبر ۱۷۳۳ معاهده جدیدی با احمد پاشا حاکم عثمانی بغداد امضا کرد.

این امر نشان دهندهٔ تلاشی برای دوباره برقرارسازی معاهده عثمانی صفوی قصر شیرین ذهاب بود زیرا خواهان بازگردانی مرزهای تعیین شده در آن زمان مبادله زندانیان چت فارسی و محافظت عثمانی از همهٔ حجاج ایرانی بود.

سلطان عثمانی این معاهده را تأیید نمیکرد زیرا مناقشه بر سر کنترل بخش‌هایی از قفقاز پابرجا بود و مخاصمات به تناوب ادامه داشت یک رشته نبردهای ایران و عثمانی در قفقاز ادامه یافت و نادر گنجه را پس از محاصره به کمک مهندسین روس تسخیر کرد.

آن گاه در ۱۹ اسفند ماه ۱۱۱۳ خورشیدی ۱۰ مارس ۱۷۳۵ امپراتوری روسیه و ایران یک اتحاد دفاعی در گنجه امضا کردند که به پیمان گنجه مشهور گشت روس‌ها موافقت کردند بیشتر اراضی فتح شده در دهه پیش از آن را بازگردانند این توافق تمرکز دیپلماتیک منطقه‌ای را به مواجههٔ چت روم مشهد روسیه و عثمانی بر سر کنترل منطقه دریای سیاه منتقل کرد و برای نادر در مرزهای غربی یک آسودگی نظامی فراهم کرد.

نادر تا پایان ۱۱۱۴ خورشیدی از طریق یک رشته پیروزی‌ها اعتبار کسب کرده و وضعیت نظامی را تثبیت کرده بود او پیش از نوروز ۱۱۱۵ خورشیدی فوریه ۱۷۳۶ رهبران ایلی و کدخدایان روستاهای قلمروی صفوی را در اقامتگاه بزرگی در دشت مغان جمع کرد.

او از مجمع درخواست کرد او یا یکی از صفویان را برای حکومت بر کشور برگزینند گفته شده نادر وقتی شنید میرزا ابوالحسن ملاباشی صدرالصدور گفته که همه حامی سلسله صفوی هستند دستور داده این روحانی را دستگیر و روز بعد خفه کنند پس از چندین روز جلسه شورای کبیر مغان نادرقلی را شاه مشروع اعلام کرد.

شاه تازه منصوب برای به رسمیت‌ شناسی تأیید حاضرین سخنرانی کرد او اعلام کرد که پس از شاهی او اتباعش رسوم مذهبی خاصی که شاه اسماعیل اول برجای گذاشته بود و ایران را دچار بی نظمی‌ کرده بود رها خواهند کرد مثل سب لعن سه خلیفهٔ اول ابوبکر عمر و عثمان که اهل سنت آن‌ها را در کنار علی خلیفه برحق میدانند و رفض نفی حق آنان بر حکمرانی بر جامعهٔ مسلمانان نادر فرمان داد که شیعه دوازده‌امامی به افتخار امام ششم جعفر صادق که مرجع اصلی آن شناخته می‌شد به عنوان مذهب جعفری شناخته شود.

نادرشاه درخواست کرد که مذهب جعفری دقیقاً همچون چت فارسی مذاهب چهارگانه سنتی اسلام تلقی شود همهٔ حاضران در مجمع مغان لازم بود سندی مبنی بر توافق با نظرات نادر را امضا کنند. 

افغان‌های مخالف نادرشاه پس از فتح قندهار به دست نادر به دهلی گریخته بودند. گریز اشرار افغان به هند و ورود دوباره آن‌ها بمحض دور شدن نیروهای ایران بارها تکرار میشد مهر چت و تبدیل به رویه شده بود.

نادرشاه سه بار به پادشاه هند محمد شاه گورکانی اخطار نمود که نظامیان اشرف افغان حدوداً ۸۰۰ نفر را به ایران تحویل دهد نادرشاه در ابتدا نامه‌ ای محترمانه چت فارسی همراه با هدایا به محمد شاه گورکانی فرستاد و شرح حال کرد که بی پاسخ ماند.

بار دوم به جای پیک توسط یکی از دیوانیان بلندپایه نامه‌ ای دیگر فرستاد که محمد شاه تا مدت‌ها او را بلا تکلیف گذاشته و نامه نادر را بی پاسخ رها کرد.

نادر سپس قلرآغاسی یکی از نزدیکان اش را فرستاد چت فارسی با این سه شرط یا انسداد مرزها بروی اشرار یا تحویل آن‌ ها در صورت ورود یا اجازه به مرزبانان ایران برای تعقیب شان در خاک هند که او هم برای ماه‌ ها در هند در حصری محترمانه نگه داشته شد.

نهایتاً نادر برای نشان دادن عزم خود به گرفتن پاسخ محمدخان ترکمن یکی از نظامیان شجاع خود را فرستاد باتکرار همان سه شرط که محمدخان نیز کشته شد نادر برای قتل او توضیح خواست و یک میلیون نادری خونبها طلب کرد که بی پاسخ ماند کشتن سفیر نادر گناهی نبود که شاه از آن بگذرد.

چت میهن ، میهن چت ، چت فارسی ، چت روم فارسی
چت میهن ، میهن چت ، چت فارسی ، چت روم فارسی

با تصمیم نادرشاه سپاه ایران از رود سند گذشت و در جنگ نگین چت کَرنال ۵ اسفند ۱۱۱۷، ۱۵ ذی‌القعده ۱۱۵۱، ۲۴ فوریه ۱۷۳۹ هندی‌ ها را شکست داد و دهلی را تصرف کرد سپس ۸۰۰ افغان را در بازار دهلی دار زدند.

نادر به رغم کمی سپاهیانش در مقابل لشکریان فیل سوار هندی، توانست با به‌کارگیری تاکتیک‌های نوین جنگی پیروز شود.

در جنگ کرنال در طی یک روز بین بیست تا سی هزار چت فارسی سرباز هندی کشته شدند  به ناچار محمد شاه از نادر امان خواست نادر در قبال گرفتن کلید خزانه سلطنتی هند عقب‌ نشینی را پذیرفت و تاج پادشاهی هند را بر سر او باقی گذاشت.

نادر با غنائم فراوان که از هند به چنگ آورده بود به ایران بازگشت؛ غنائمی که نادر شاه به ایران آورد ده برابر بیشتر از بیشترین درآمد سالانه دوران صفوی برآورد شده‌است در میان این غنائم، جواهراتی چون کوه نور و دریای نور و تخت طاووس شهرت دارند میزان غنائم به حدی بود که نادر برای سه سال از گرفتن مالیات در ایران چشم پوشید.

نادرشاه برای تأمین هزینه جنگ‌های خود مجبور بود تا مالیات‌ های گزافی از مردم بگیرد به همین دلیل شورش‌ هایی در جای‌ جای کشور روی میداد.

وی در اواخر عمر تغییر اخلاق داد و پسر خود رضاقلی میرزا را کور کرد چت فارسی سپس از کار خود پشیمان شد و برخی از اطرافیان خود را که در این کار آن‌ ها را مقصر میدانست کشت.

پس از کور شدن شاهرخ اوضاع او به گونه ای شد که همواره گمان می‌کرد اطرافیان قصد خیانت به او دارند برای این که کسی جرئت خیانت پیدا نکند شروع کرد به کارهای دلخراش انجام دادن سر حاکم کرمان را از سوراخ دیوار عبور داد به چهار گاو بست و آن‌ها را حرکت داد.

حاکم کرمان درد هزار مرگ را کشید و همه اعصاب نازی چت چت فارسی او پاره شد مجرمین را شمع آجی میکرد و سر کسانی که مالیات نداده‌ اند و سر همسر و فرزندان و قبیله و محله و شهر تا جایی که پول فراهم آید را قطع میکرد.

حکام یا باید با سر بریده میآمدند یا مالیات و گرنه سر خودشان بر باد میرفت. در سال ۱۷۴۳ نیروهای نادرشاه از راهبان صومعه ایلیای در حومه شهر موصل خواستند تا به اسلام روی بیاورند که پس از امتناع راهبان نزدیک به ۱۵۰ نفر آن‌ ها را قتل‌عام کردند

در دانشنامه بروک‌هاوس نسخه سال ۱۸۸۸ و دانشنامه چت فارسی مایر چاپ ۱۸۶۵ هردو آلمانی در انتهای مقاله نادرشاه چنین آمده پس از قتل نادرشاه یکی از فرزندان او علی میرزا خان توسط یاران وفادار نادرشاه نجات داده شده و نزد حاکم اتریش ملکه ماریا ترزا برده و به او سپرده می‌شود.

چت روم فارسی ، چت فارسی ، میهن چت ، فارسی چت ، چتروم
چت روم فارسی ، فارسی چت ، چت فارسی ، میهن چت

ماریا ترزیا این پسر را غسل داده و او را بارون فون سملین مینامد. این پسر در بزرگی به ارتش روسیه ملحق و در جنگ هفت ساله شرکت میکند و در انتها نایل به دریافت درجه افتخار میگردد او در شهرک مودلینگ در نزدیکی وین فوت کرد و در همان شهرک نیز به خاک سپرده شد.

http://mihanw.ir/

نادر شاه در هنگام زنده بودن خود دستور ساخت آرامگاهی چت فارسی کوچک در بالا خیابان مشهد داد این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در کنار چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد.

 قوام‌ السلطنه در اواخر عهد قاجار ۱۲۹۶ خورشیدی در محل یکی از مقابر ویران شده نادری آرامگاه تازه‌ ای برای وی ساخت میهن چت و استخوان‌ های او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد برآمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌ السلطنه ساخته شود این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید.

به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی آرامگاه نادرشاه در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌ است چت فارسی ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت میانی که جایگاه خاکسپاری نادرشاه است و دو تالار موزه تشکیل شده‌ است که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.

 ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

چت فارسی برای ورود به این چت روم میتوانید از لینک زیر و از فرم راست صفحه اقدام به ورود نمایید.

چت روم ایران